√Ąlyliikenne

√Ąly hoi! - Liikenteeseen lis√§√§ √§lli√§

Hanna-Mari Kuivalainen

Ilkka Malin & Hanna-Mari Kuivalainen

Ensin sitä kutsuttiin telematiikaksi, sitten älykkääksi liikenteeksi ja lopulta pyörähdys Suomen kielitoimiston kautta vakiinnutti viralliseksi termiksi älyliikenteen. Nimitystä onkin sopinut hioa, sillä vuonna 2009 Suomi oli ensimmäinen maa, joka julkaisi älyliikenteen strategian, josta ruotsalaisetkin ottivat mallia. Nyt on otettu käyttöön jo toisen sukupolven malli.

alyliikenne_kansi

Suomeen maailman fiksuin liikennejärjestelmä

Toisen sukupolven älyliikenteen strategia pyrkii parantamaan jokapäiväisen liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta tieto- ja viestintäteknologian avulla. Toisin sanoen tulevaisuudessa pyritään puuttumaan entistä paremmin nykypäivän liikenteen ongelmiin, kuten ruuhkiin, onnettomuuksiin ja ympäristöhaittoihin. Tiedot vaikkapa liikenteen sujuvuudesta ja sääolosuhteista halutaan tuoda jokaisen autokuskin saataville suoraan ratin taakse. Onnettomuustilanteessa tieto onnettomuuspaikasta taas kulkisi automaattisesti viranomaisille, eikä avunsaanti jäisi satunnaisen ohimatkaajan varaan. Strategiassa ei myöskään keskitytä vain yksityis- tai yritysautoiluun, vaan halutaan tehdä liikenteestä kaikille toimiva kokonaisuus, jossa myös pyöräilijät ja jalankulkijat voivat käyttää erilaisiin tarpeisiin entistä edistyneemmin räätälöityjä palveluita. Näitä palveluita kehittämällä Suomi halutaan nostaa älyliikennemaiden kärkeen jo vuoteen 2020 mennessä.

Tulevaisuus on jo täällä

Jos itseohjautuvat autot kaupunkikuvassa tuntuvat viel√§ kaukaiselta ajatukselta, kannattaa muistella, kuinka suuria muutoksia teknologiassa on ehtinyt tapahtua vain viimeisen kymmenen vuoden aikana. Pikaista muutosta nimitt√§in uumoilee liikenneneuvos Seppo √Ė√∂rni, joka on perehtynyt liikenne- ja viestint√§ministeri√∂ss√§ tieto- ja viestint√§tekniikan hy√∂dynt√§miseen liikenteess√§:

‚ÄúMuutos tulee tapahtumaan yll√§tt√§v√§n nopeasti, sill√§ t√§m√§n eteen tehd√§√§n jo niin¬†paljon t√∂it√§. Veikkaan, ett√§ sellainen auto, joka vie matkustajat mainiosti vaikkapa¬†Mannerheimintielt√§ Kuopioon vain nappia painamalla tulee alle kymmeness√§ vuodessa. Ydinkeskustassa itsekseen navigoivan auton tulemisessa menee varmaan kauemmin, se voisi olla kaduilla vaikkapa vuonna 2029.‚ÄĚ

alyliikenne_1

Suurin muutos on luvassa √Ė√∂rnin mukaan siin√§, ett√§ k√§nnykk√§- ja automaailma¬†yhdistyv√§t: ‚ÄĚNyt ollaan kolmannen aallon kynnyksell√§, mik√§ tarkoittaa sit√§ ett√§ liikenteess√§ halutaan my√∂s viihty√§ ja autoilun pit√§√§ olla kivaa. Autoihin tulee samanlaisia palveluita kuin k√§nnyk√∂iss√§ jo on. Nyt k√§nnyk√§ll√§ voi jo tarkistaa, onko esimerkiksi Facebook-kavereita samassa lentokoneessa. Pian auto voi kertoa, l√∂ytyyk√∂ kavereita samasta liikennevirrasta, ja vastaanottaa ja tuottaa muutakin tietoa ymp√§rist√∂n olosuhteista.‚ÄĚ

Muutoksia ei my√∂sk√§√§n suunnitella vain liikennev√§lineisiin, vaan my√∂s¬†k√§ytt√∂mukavuuteen. √Ė√∂rni ideoi, ett√§ esimerkiksi Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) matkakortin ideaa voisi hy√∂dynt√§√§ muissakin kuin vain julkisen liikenteen palveluissa:

‚ÄĚK√§nnykk√§puolellahan siihen on jo p√§√§sty. 20‚Äď30 eurolla kuukaudessa saat liittym√§√§n¬†kaiken: tekstiviestit, puhelut, netin ja TV:nkin. Liittym√§√§ my√∂s r√§√§t√§l√∂id√§√§n sen mukaan, mit√§ palvelua mitenkin paljon k√§ytt√§√§. Liikenteess√§ joudut kokoamaan palvelut yksitt√§in ja maksat helposti monta sataa euroa kuussa. Palveluja voisi tarjota k√§nnykk√§liittym√§tyyliin, ja asiakas voisi valita liikkumispaketin omiin tarpeisiinsa. Yhdell√§ kortilla voisi olla mahdollisuus k√§ytt√§√§ esimerkiksi julkisen liikenteen, taksien, kaukojunien ja kaupunkipy√∂rien palveluita. ‚ÄĚ

Innovaatioista myyntivaltti

Pelk√§st√§√§n pohjoisten s√§√§olosuhteiden ansiosta Suomella on erinomainen keli-, s√§√§-, ja¬†olosuhdetieto-osaaminen. Nokian perint√∂n√§ mobiiliosaaminen on huipussaan, ja Nokian ja¬†paikkatietoj√§rjestelmi√§ tuottavan yrityksen Navteqin yhdistyminen vuonna 2011 antoi Suomelle¬†vahvaa paikkatieto-osaamista. Suomessa tietoa on my√∂s jo pitk√§√§n tallennettu erilaisiin¬†j√§rjestelmiin, ja avoimeen tietoon liittyviss√§ j√§rjestelmiss√§ Suomi on kansainv√§list√§ k√§rke√§.¬†√Ė√∂rni muistuttaa, ett√§ parannettavaakin toki viel√§ on:

‚ÄĚMeill√§ on paljon osaamista, jota ei ole osattu viel√§ hy√∂dynt√§√§. N√§m√§ eri osaamisalueet¬†pit√§isi oppia niputtamaan yhteen ja rakentaa sellaista mit√§ muualla ei ole viel√§ ajateltu. Se, mit√§ voisi tarjota, on konseptiosaaminen. T√§ss√§ voi ottaa mallia vaikkapa ruotsalaisista. Ei Ikeaakaan ole suunniteltu vain ruotsalaisten tarpeisiin, vaan koko konseptia pystyt√§√§n soveltamaan eri maissa niihin tarpeisiin, joita siell√§ on.‚ÄĚ

Liikennesektori näkyy niin valtion budjeteissa kuin kotitalouksissakin menoeränä, sillä mm. ajoneuvot ja öljy tuodaan ulkomailta. Jatkossa älyliikenteen ja sähköistymisen kautta Suomikin voisi päästä mukaan bisnekseen viemällä osaamista ja innovaatioita muihin maihin.

‚ÄĚMuista pienist√§ √§lyliikenteen k√§rkimaista Hollanti on hyv√§ esimerkki. Siell√§ avattiin¬†datoja jo monta vuotta sitten ja niit√§ ymm√§rrettiin alkaa kehitt√§m√§√§n. Esimerkiksi tietullij√§rjestelm√§, jota yritettiin saada toimimaan monta kertaa, ei sellaisenaan onnistunut, mutta siit√§ syntyi sivussa paljon muita yrityksi√§ jotka pystyiv√§t hy√∂dynt√§m√§√§n kehitysty√∂n tuloksia. Aktiviteetist√§ ja p√∂hin√§st√§ syntyy aina jotakin, vaikka ensimm√§isell√§ yrityksell√§ ei tulisikaan toivottua lopputulosta.‚ÄĚ

kartta_tausta

Tuntematon pelottaa

Tulevaisuuden muutokset liikenteeseen voivat ensikuulemalta tuntua hurjilta. √Ė√∂rnill√§ on kuitenkin vastaus my√∂s teknologiakammoiselle:

‚ÄĚJos nykyinen auto tuotaisiin nyt ennen n√§kem√§tt√∂m√§n√§ markkinoille ja kerrottaisiin,¬†ett√§ t√§t√§ k√§ytt√§ess√§ kuolee maailmanlaajuisesti 1,3 miljoonaa ja loukkaantuu 50 miljoonaa ihmist√§ vuodessa, se ei edes p√§√§sisi markkinoille. Googlen kehitt√§m√§ itseohjautuva auto on ajanut noin miljoona kilometri√§ ilman onnettomuuksia robottiohjauksella. Joku taisikin sanoa, ett√§ jos kehitys jatkuu t√§llaisenaan ja Googlen robottiauto hyv√§ksytt√§isiin formulakisoihin, se voittaisi kultaa vuoteen 2020 menness√§.‚ÄĚ

Liikenteen sähköiset palvelut

Liikenne- ja viestint√§ministeri√∂ on k√§ynnist√§nyt liikenteen s√§hk√∂iset palvelut -kokeiluhankkeen vuosille 2014‚Äď2015. Kokeilun tavoitteena on edist√§√§ liikenteen s√§hk√∂isten palvelujen kuluttajamarkkinoiden syntymist√§ ja selvitt√§√§ palvelujen vaikutuksia.

Hankkeessa kokeillaan uusia toimintamalleja ja teknisiä ratkaisuja sekä viranomaisten ja yritysten yhteistyötä palvelujen kehittämisessä. Yksityisen ja julkisen sektorin palveluja tarjotaan samassa palvelukokonaisuudessa. Kokeiluhanke on avoin kaikille koti- ja ulkomaisille yrityksille ja yrityskonsortioille. Yritykset voivat testata ja kehittää kokeilussa omia palvelujaan ja löytää uusia yhteistyötyömahdollisuuksia. Valtio toimii asiakkaan ja mahdollistajan roolissa. Yritykset investoivat itse oman liiketoimintansa kehittämisen. Koko hankkeen arvioitu budjetti on 5-8 miljoonaa euroa.

Yksityiset autoilijat pääsevät mukaan kokeiluun yrityskonsortioiden kautta kesäkuusta 2014 lähtien. Autoilijoilla on mahdollisuus päästä kokeilemaan uusia liikenteen sähköisiä palveluja eturintamassa. Tällaisia palveluja voivat olla esimerkiksi ajamista sujuvoittava liikennetieto, liikenneturvallisuutta parantavat ratkaisut, ajopäiväkirja sekä tiedot pysäköintimahdollisuuksista ja joukkoliikennepalveluista.

Kokeilussa testataan myös liikenteen maksamisjärjestelmien teknisiä ratkaisuja, valmiuksia ja sovelluksia. Kokeiluihin ei liity verotusta.

Lähde: www.lvm.fi